"Nelamte si hlavu maličkostmi a nezapomeňte, že všechno je maličkost." Jonathan Eleazar

Městečko Celje

21. prosince 2007 v 2:22 | Albert |  Slovinsko - cestování
Zdravím!
Po skoro týdenní odmlce se Vám opět hlásím :-). Měla jsem totiž celkem nabitý týden, který vrcholil včerejším příjezdem domů.

V úterý 11. 12. jsme se s Martinou jely podívat do Celje. Normálně máme v úterý školu, ale tentokrát nám škola odpadla, takže i když začíná být obecně touto dobou ve škole celkem dusno, uspořádaly jsme si výlet. Chtěly jsme, aby nás jelo víc (ostatně jako vždycky), nakonec jsem ale vyrazila jen s Marťou.

Slovinské dráhy nám umožnily spojení v 7:50, směle jsme se tedy tohoto spojení chytly. No směle... trošku jsme ho dobíhaly, protože doprava v Ljubljani zase trošku zkolabovala (tentokrát ale nepršelo, tak nevím... asi ranní špička). Přestupovaly jsme v Zidanim mostě (tam mi to připadalo, že Zidani most je jen nádraží a toť asi vše - ani jsem tam nezpozorovala vesničku, jen silnici).

Ještě před tím, než jsme dojely do Celje, mi Martina říkala, že má v záloze jeden dům, který prý vypadá jak pohádkový. Překvapení následovalo potom hned, co jsme vylezly z nádraží. Onen pohádkový dům stál přímo před námi. Z angličtiny do češtiny přeloženo se dům jmenuje Celjská hala (sál, dvorana, síň) a je postavena v letech 1905 - 6. Po shlédnutí a nafocení domu (snad brzy uvidíte v galerii) jsme vůbec netušily, co tam může být (kromě hradu) k vidění dále. Na informacích jsme ale dostaly mapu, kde bylo velmi pěkně zakresleno celé historické jádro s 18 památkami. I když bylo celé město poměrně maličké, trvalo nám aspoň 3 hodiny, než jsme ho prošly celé. (Šly jsme ho totiž aspoň 4 krát, jak ty cestičky k těm památkám byly vytvořené.)

Snad jediné, co jsme prostě nějakým záhadným způsobem nenašly, byl Herkulův chrám, který měl být postaven před zhruba 150 lety. (To mě hodně mrzelo, protože byl přes řeku, hodně do kopce, stejně jako kapucínský klášter sv. Cecilie, který byl vedle, ale po kterém jsem zas až tak netoužila. Martina ale vypydala, že ho vidět chtěla, tak jsem jí na to řekla, že tam tedy půjdu s ní jen kvůli tomu Herkulovi.) Poté jsme se vrátily do centra města a pokračovaly v hledání památek, které jsme do té doby nenalezly. Martina si tam už o něco dříve při naší první cestě kupovala k obědu za 3,5 eura jistou "jufku" (kebab v tortile) a mně to tak zachutnalo, že jsem si to potom musela koupit také. Nepodařilo se nám nalézt ještě jedna památka a to staré křesťanské baptisterium, které pocházelo pozor ze 4.- 5. století. Takže to byla také trošku škodička.

Co jsme tam ale stoprocentně objevily a co se také tedy přehlédnout nedalo, byly vánoční trhy uprostřed městečka. Nakoupila jsem tam babičce k Vánocům ježíška pantofle za 10 euro, které jsem v Ljubljani viděla o týden později za 6 euro... No nic, znáte to, stává se. Následně i s pantoflema v baťůžku jsme se vydaly na túru k hradu. Bylo to alespoň 3 km od centra, přičemž 2 km byly opravdu hodně do kopce. Cestou jsme si prošly Ježíšovu Křížovou cestu a prohlédly jsme si kostel sv. Josefa.

Poté jsme se konečně dostaly k vytouženému hradu. Cestou jsme potkaly 2 staříky, kteří si to štrádovali 2 kiláky do kopce do místní hospody na pivko (to jsme jim teda aspoň po slovinsku rozumněly). Měli docela tempo a můj obdiv. Jsem zvědavá, jak budu lízt já, až budu starší osoba. Na hradě jsme potom byly skoro až do setmění, byť prohlídka probíhala jen venku. Ten výhled byl ale neodolatelný - celá Celje jak na dlani.

Když jsme následně vyrazily na cestu zpátky k nádraží, trošku jsme zabloudily. Naštěstí jsme ale vše tentokrát stihly v pořádku. Únavou jsme potom usnuly ve vlaku. A to jsme na stejný den plánovaly, že ještě navštívíme městečko jménem Laško (je zde pivovar, kde se vyrábí pivo Laško a jsou tu lázně a taktéž hrad).

Na závěr napíši pár informací o Celje. Městečko má necelých 46 tisíc obyvatel a je 3. největším slovinským městem. Je položeno v nadmořské výšce 241 m. Pro víc informací určitě mrkněte do anglické wikipedie (zde si i angličtináři mohou procvičit angličtinu, což vřele každému doporučuji, protože bez angličtiny to skoro dneska nejde, pokud se chcete někam dostat) a pro náhled do mapy mrkněte na http://www.maplandia.cz/slovinsko/celje/. Mapa na stránce je z programu jménem Google Earth, ale celkově úplně nejvíce bych asi doporučila si Google Earth stáhnout úplně celý z internetu, i když celkem potom zpomaluje počítač, když ho zapnete. Ale tento prográmek je opravdu šikovný a to hlavně pro lidi, kteří se chystají někam cestovat za zajímavostmi a památkami. V prográmku jsou totiž i fotečky a u některých míst i velice pěkné rozlišení při přiblížení.

Tak a to už je konečně pro tuto chvíli všechno. Snad se brzy ozvu. Psát mám totiž pořád o čem, i když jsem momentálně v ČR.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.